De 7 goda vanorna: vana 7

Vi har kommit fram till den sista delen i vår bloggserie om Stephen R. Coveys framgångsrika begrepp de 7 goda vanorna om personlig utveckling och hållbart ledarskap. Den sjunde vanan handlar om att vässa sågen. Principen att ständigt utveckla kroppen, hjärtat, hjärnan och själen för att behålla och öka vår förmåga.

Nå personliga segrar dagligen

Nyckeln till att utveckla alla de 7 goda vanorna är att du dagligen ägnar tid åt självförnyelse av din kropp, hjärna, hjärta och själ. Detta ger dig kapacitet att övervinna de mer krävande utmaningar vi möter i våra liv. Lever du denna vana matar du gåsen som lägger guldäggen. Lever du inte denna vana så intresserar du dig bara för guldäggen, vilket inte är hållbart i längden.  

Vad gäller nytta och resultat finns det ingen bättre användning av en timme, som skulle kunna ge större utdelning, än dina dagliga personliga segrar. De påverkar varje beslut och varje relation. De kommer att tydligt förbättra kvaliteten och effektiviteten i alla andra timmar på dagen. Så hamna inte i fällan där du tror att du är för upptagen för att ta dig tid för dig själv. 

Hur kan du börja vässa sågen redan idag? 

Kroppen behöver motion, näring, vila och stresshantering 

För att kroppen ska må bra behöver vi både motion, bra näring, återhämtning, tillräckligt med sömn och stresshantering. Nu kan du använda verktygen från de tre första vanorna för att hantera detta; Du väljer vad har du för mål och du prioriterar det som är viktigt för dig. 

Hjärtat – gör regelbundna insättningar i dina relationer  

Underhåll dina relationer och uppskatta olikheterna mellan dig och andra – leta efter synergier. Använd empatiskt lyssnande och balansera mod och hänsyn i dina relationer. Verktygen har du i alla vanor, välj att prioritera dina nära och kära, lyssna och tänk vinna-vinna.  

Vad är en flisa för din själ?

Vad är en flisa för själen för dig? En skogspromenad, meditation, litteratur, musik? Verktygen för att fundera på vad som är din själsliga påfyllnad och utveckling hittar du i vana ett till tre.  

Utveckla även din mentala kapacitet. Vi behöver ständigt utveckla oss genom att skriva, studera, läsa, skaffa en hobby eller lära oss något nytt. Det finns alltid något intressant att förkovra sig i.

Sammanfattningsvis: De 7 goda vanorna

Nu har du fått insikter i samtliga av de sju vanorna, minns du allihopa? 

  1. Vana 1: Var proaktiv
  2. Vana 2: Börja med slutet i sikte
  3. Vana 3: Gör det viktigaste först
  4. Vana 4: Tänk vinna-vinna
  5. Vana 5: Försök först förstå, sedan bli förstådd
  6. Vana 6: Skapa synergi
  7. Vana 7: Vässa sågen

Vårt tips är att du nu funderar på vad du vill lära dig, sedan använder du vanorna ett till tre och kanske fyra till sex beroende på vad du kommer fram till.  Lycka till!  

”Vana 7 bevarar och förhöjer den största tillgång du har – dig själv. Det handlar om att vårda den gås som lägger de gyllene äggen, vilket är essensen i verklig effektivitet.” 

- Stephen R. Covey