Volvo showroom i Kungsträdgården – banbrytande inom bilbranschen
När Volvo Personbilar ville bygga sitt första – och även Sveriges första – showroom för bilar i Kungsträdgården var det Ebab som fick det ärofyllda uppdraget. Vår koncernchef Kaarel Lehiste var då projektledare och berättar här om det unika konceptet.
En del av den anrika KungsträdgårdenKungsträdgården, med rötter från 1400-talet, är Stockholms mest centrala park som är välbesökt året om. På våren lockar körsbärsträden tusentals turister och stockholmare som vill dokumentera blomningen. Många njuter av en kaffe på någon av paviljongerna som idag används som restauranger. Ebab har varit med och utvecklas dessa paviljonger, och en utmaning i dessa projekt var att få till den enkla arkitekturen med funktioner för restauranger på en liten yta. Även TGIF har renoverats och byggts om av Ebab för att klara restaurangverksamhet. På sommaren plaskar barn och vuxna vid fontänen medan många njuter av skridskodisco på vintern. Där har vi även medverkat genom renovering av scenen och en ny pistmaskin till isbanan.
Volvo showroom blev det första i sitt slag
Det var i början av 1990-talet som Ebab fick i uppdrag av Volvo Personbilar AB att bygga ett showroom i Hufvudstadens fastighet i Kungsträdgården. Konceptet var då helt unikt. På den tiden fanns inga bilanläggningar vars enda syfte var att visa upp modellprogrammet, utan det brukade huvudsakligen enbart handla om att sälja bilar. Huvudsyftet här var istället att stärka och bygga varumärket Volvo och tillgängliggöra modellerna för allmänheten. Parallellt skapades möjligheter att ordna möten med i första hand företag och privatpersoner som potentiella bilköpare – på bästa adress i Stockholm. Sedan dess har de flesta biltillverkare följt efter och skapat liknande showrooms i olika stadskärnor.
Nytänkande ljustekniker användes
Arkitekten Jacob Zeilon upphandlades av Ebab tillsammans med Volvos försäljning- och marknadsdirektör Olle Söderberg, som var Ebabs uppdragsgivare. Arkitektens uppdrag var att skapa en speciell miljö med trägolv på samtliga offentliga ytor. Släta vita ytor utan skarvar skulle pryda väggar och tak med infälld specialbelysning för att få bilarna att synas på ett utmärkande och smakfullt sätt. Belysning och inredning fick stort fokus och det lades ned enorma resurser med avancerad ljusteknik i framkant.
Det mest spektakulära och originella var ett lyftbord som vertikalt monterades i utställningshallens båda plan genom ett stort hål i bjälklaget. Lyftbordet kunde både lyfta och visa bilar i vertikalled med även snurra och tippa bordet med bilen i sidled. Det specialbeställda lyftbordet var helt klart ”one of a kind”. Tack vare lyftbordet kombinerat med utomordentlig belysning kunde bilarna exponeras på väldigt många olika sätt i alla möjliga vinklar, samt även snurra runt sin egen axel.
“Ett unikt och spektakulärt koncept som fått många efterföljare”
Sammanfattningsvis är Volvo showroom ett av de mest fantastiska projekt som genomförts när det gäller just utställningshallar. Projektet ställde höga krav på materialval av högsta kvalitet, ett perfekt genomförande med otroligt hög precision, komplicerad logistik och avancerade installationer; inte bara belysning som inte fick synas utan avancerade dolda lösningar.
Det krävde mycket av arkitekten, projekt -och byggledningen samt ett tätt och nära samarbete med Volvo. Utställningshallen är fortfarande i drift och det säger det mesta om kvaliteten, den framsynta designen och det ypperliga genomförandet. Ett projekt före sin tid och som verkligen varit banbrytande inom bilbranschen!
Det var en fantastisk möjlighet och upplevelse att få vara med om att bygga historia i och med skapandet av Volvos showroom i Kungsträdgården. Ett unikt och spektakulärt koncept som fått många efterföljare. Vi är stolta på Ebab att vi fått vara med och genomföra ett helt nytt koncept för varumärkesbyggande inom bilbranschen. – Kaarel Lehiste